Kingdom of Tonga en verjaardag - Reisverslag uit Nuku'alofa, Tonga van Erwin en Marjolein - WaarBenJij.nu Kingdom of Tonga en verjaardag - Reisverslag uit Nuku'alofa, Tonga van Erwin en Marjolein - WaarBenJij.nu

Kingdom of Tonga en verjaardag

Door: Marjolein en Erwin

Blijf op de hoogte en volg Erwin en Marjolein

08 December 2007 | Tonga, Nuku'alofa

Lieve mensen,

Heel erg bedankt voor alle cadeautjes, kaartjes, mailtjes en berichtjes voor mijn verjaardag!! Echt super leuk om jullie toch een beetje bij me te hebben op mijn verjaardag. Ik voelde me echt jarig! En er is nog meer aangekomen de afgelopen week, dus rond kerst (als we weer terug komen) ben ik nog een keer jarig!

De verjaardag hebben we in Australie gevierd, maar daarvoor waren we in Tonga, ofwel 'Amsterdam' zoals het vroeger heette (ontdekt door een Nederlander, evanals Fiji, Paaseiland en Australie). In Tonga hadden we eindelijk schittend weer! Lekker op het strand gelegen op het verlaten eilandje Pangaimotu en veel van het hoofdeiland Tongatapu en E'ua gezien. Aan de hoofdstad viel niet veel te zien. Tijdens rellen vorig jaar, tegen de alleenheersende koning, is bijna de hele binnenstad afgebrand. De rest van het eiland is erg mooi. Overal langs de kust zijn blowholes waar enorme hoeveelheden water tot wel 30 meter naar boven spuit.

Van E'ua naar het hoofdeiland duurt 3 uur per ferry, maar niemand weet wanneer ze precies gaan. De dag dat wij wilden gaan was er iig geen... We zijn toen gevlogen in een vliegtuigje waar 17 mensen in kunnen. De vlucht duurde precies 8 minuten en het had nog sneller gekund als de wind de goede kant op had gestaan!

In Tonga wonen de (op Nauru na) dikste mensen ter wereld. We waren blij dat er geen Tonganees naast ons zat in het vliegtuig! Overal om ons heen moesten mensen een verlengstuk voor hun veiligheidsgordel vragen, omdat de normale gordels in het vliegtuig te kort waren. Er wordt gezegd dat Tonganesen heel relaxed zijn, maar dat zijn ze niet. Ze zijn gewoon extreem lui. Het leek wel of elke beweging ze teveel was en van toerisme snappen ze niet veel.

Aangezien Tonga het enige eilandenrijk in de Pacific is dat nooit gekoloniseerd geweest is, hadden we een oude cultuur verwacht. Maar de missionarissen hebben hun werk goed gedaan en zijn ze zeer christelijk waardoor de oude tradities verloren zijn gegaan. Op de hoofdstraat zijn 36 splinternieuwe Mormonen-kerken. Een traditie die nog wel in stand is, is dat ze vaak traditionale rokken, een soort rieten deurmatten, over hun kleren dragen.

'Tonga- of Fijitime' is een synoniem voor héél erg langzaam. Als je dan op weg naar Australie maar 1 uur overstap hebt in Fiji, kan je alleen maar hopen dat het goed gaat... Als dan ook nog eens het systeem uitvalt waardoor je in Fiji opnieuw moet inchecken voor de 2e vlucht, de stewardess het verkeerde vluchtnummer op je bagagelabel schrijft, je opeens een visum nodig hebt om Australie binnen te komen, je je tassen uit het vliegtuig ziet komen ipv erin en er volgende dag een feest voor je verjaardag gepland is in Australlie... zit je niet lekker rustig in het vliegtuig. Gelukkig ging alles wonder boven wonder (met horten en stoten) goed en kwamen wij en onze tassen op 1 december aan in Sydney.

In Sydney werden we geweldig ontvangen door Asleigh, een meisje waarnee Erwin 6 jaar geleden in India gereisd heeft. De volgende ochtend gingen we meteen door naar Newcastle, waar we met Camille en Fiona en hun vrienden een feestje hebben gevierd in een pub aan het water. De zelf gemaakte kokosnootbh's waren een groot succes, Camille en Fiona hebben ze de hele dag gedragen ;-).

Iedereen hier in Oz is heel erg gastvrij. We slapen nu al een week bij de ouders van Camille. Ze wonen aan het water in een gebied met allemaal baaien en zandduinen. Ook hebben ze koala’s, kangeroo’s en allerlei tropische vogels in de tuin. We hebben gezeild, jonge kangaroo’s en koala’s gevoerd, en wijn gedronken in de wijngaarden van huntervalley. Wat wil je nog meer?

De tijd dat we in Oz zijn hebben we een telefoon. Het nummer is: +61402568748

Voor liefhebber:
Uitzending en info over Peru in het Schooltv-weekjournaal http://www.schooltv.nl/weekjournaal/artikel.jsp?select=reportages&nws=1562618
Stukje over Kannibalen op Fiji op Eigenwijzer

• 08 December 2007 - 11:57

Lau:

Hey Mar, waarom had jij geen kokosnootbh aan ;-)? Foto's zien er weer super uit!
    Dikke kus

• 08 December 2007 - 12:54

Liesbeth:

Wat is die foto van de zonsondergang mooi! Kan zo op een kaartje!!
    Nog gefeliciteerd!
    x Liesbeth

• 08 December 2007 - 16:34

Maartje:

Wat heerlijk!!! xxx maart

• 08 December 2007 - 22:01

Helma En Kees:

Mooi daar! En wat een lieve baby. Het weer is bij jullie iets beter dan hier:storm en regen.

• 09 December 2007 - 10:56

Mariska:

:) :) Leuk! :) :) Fijn dat je een leuke verjaardag hebt gehad Mar.... Filmpje moet even wachten tot je terug bent want die was te groot om te versturen :( Liefs Mariska

• 10 December 2007 - 08:11

Femke:

Jullie zien er goed uit! En die plaatjes zijn ook allemaal fantastisch. Geniet!
    Kus Femke

• 16 December 2007 - 12:56

Claartje:

Wat ziet het er weer geweldig uit! Zou best willen ruilen... Geniet ze!

Groetjes Claartje