'Incredible India' - Reisverslag uit Agra, India van Erwin en Marjolein - WaarBenJij.nu 'Incredible India' - Reisverslag uit Agra, India van Erwin en Marjolein - WaarBenJij.nu

'Incredible India'

Door: Marjolein en Erwin

Blijf op de hoogte en volg Erwin en Marjolein

23 Maart 2008 | India, Agra

India is een van de meest intense en enerverende reisbestemmingen ter wereld. Alles is hier net een graadje extremer, kleurrijker, indrukkender, maar ook warmer, chaotische, viezer etc.

Begonnen met een zondagje Bombay. Zelden zo'n rustige stad gezien, dus dat was een lekker begin. Er is weinig interessants of moois te bezoeken dus zijn we een dag later in de trein gestapt om in 19 uur naar Udaipur te reizen. Treinreizen in India zijn een van de hoogtepunten. Sommige Indiers kunnen alleen maar lief lachen, anderen willen alles van je weten. Vooral over je carriere, wat alles kost en hoeveel zakgeld wij onze ouders elke dag geven.

De afgelopen twee weken hebben we door Rajastan gereisd. Rajastan is altijd het terrein geweest van de Maharadja's die op elke heuvel een fort en een paleis hebben gebouwd. Pas bij de onafhankelijkheid van India in 1947, verloren deze koninkrijkjes hun status. Het is een van de armste provincies en heeft een analfabetisme van 50%. De tijd lijkt hier 400 jaar stil te hebben gestaan.

Udaipur is het toppunt van sprookjesachtig India. Paleizen en mooie gebouwen rondom een meer met een intieme sfeer. Niet voor niets is James Bonds 'Octopussy' er opgenomen!

Op Erwin's verjaardag de hele dag in de trein gezeten naar Bundi. Niet echt een verjaardag dus, maar Bundi was echt een bonus. Een klein plaatsje in een dal met uiteraard een fort en een paleis boven op de berg. Het ligt net buiten de standaard toeristenroute dus een mooi kijkje in het leven van Rajastan. Overal, maar vooral in Bundi zijn heel veel apen. Bij het eten krijg je een stok om de apen af te schrikken.

Erwin is heel populair bij de Indiaase mannen. Een Bollywood ster heeft blijkbaar hetzelfde 'kapsel'. Er gaat geen dag voorbij zonder dat iemand zijn haar wil hebben en er aan gaat zitten. Ze willen weten hoe het zo zijdezacht wordt... T moet niet gekker worden.

Ook een dagje in het hippie-mecca Pushkar geweest. Bijna alle westeringen lopen er als Indiers bij en blowen zich suf. Deze massa-toerisme-hippie-sfeer lag ons niet, dus we waren er snel weg.

In Jaipur was het Olifanten-festival. Een parade van fraai versierde en geschminkte olifanten, kamelen en paarden. Op zich heel leuk, maar het festival bleek speciaal voor toeristen georganiseerd. Alsof we in de koloniale tijd leven werden Indiers van de tribune geweerd. Een nare bijsmaak.

Uiteraard belandden we weer in een groot Hindu-feest. Dit keer 'Holi' het feest van de kleuren. De mensen kopen verfstof om vervolgens elkaar helemaal onder te gooien. Met een 'Happy Holi!' werden ook wij helemaal ondergesmeerd. Schitterend! Helaas dringen ook in India westerse gewoontes door; Vrouwen vertonen zich tijdens het feest niet op straat omdat de mannen te dronken worden en te veel drugs gebruiken.

In de trein werden we beide ineens misselijk van de stank; het teken dat we in Agra aangekomen waren. Voor een stad met een van de 7 nieuwe wereldwonderen, is het ongelofelijk onderontwikkeld en vies. Maar dat vergeet je als je voor de Taj Mahal staat. Er zit een heel romatisch, maar tragisch verhaal achter dit beroemde bouwwerk. Het is een graftombe die de sultan voor zijn overleden vrouw heeft laten bouwen. Toen het net af was, werd de sultan door zijn eigen zoon afgezet. Vanuit zijn cel in het Agra Fort kon hij 8 jaar lang, tot zijn dood, alleen maar naar zijn meesterwerk kijken. Nu ligt hij naast zijn vrouw.

India is niet alleen maar feest. Af en toe is het even slikken. De armoede is echt schrijnend. Zoveel mensen leven hier van bijna niets. Ondanks de econische groei leeft 75% van de bevolking rond, of ver onder de armoedegrens. En door de ongekende bevolkingsgroei wordt het alleen maar erger.

Morgen vliegen we niet naar Dubai, maar... we blijven nog een paar weken in India! Hebben onze 12e vlucht bijgekocht (naast de 18 die we al hadden maakt 30!). Morgen vliegen we Trivandrampaturamkandam in Kerala, het zuidelijkse puntje van het land.

Wij wensen u een fijn pasen en een stralende lente!

• 23 Maart 2008 - 16:27

Claartje:

Het blijft geweldig om te zien en lezen.
    Blijf genieten!!!

Liefs Claartje

• 23 Maart 2008 - 16:39

Adrien En Jeanine:

Wat een kleurrijke foto's dit keer. Jullie zien er goed uit. Roept herinneringen op uit 2001! Veel plezier in Kerala.

• 23 Maart 2008 - 23:29

Dymphy:

jullie krijgen zo geen genoeg van het reizen.Als je steeds maar weer een land ontdekt.wat weer indrukwekkender is dan,wat je allemaal al gezien hebt.
    Dus de thuisreis wordt ook uitgesteld???
    H G DYMPHY

• 24 Maart 2008 - 08:45

Laurien:

WoW!!!
    Hebben jullie ook Mumbai Saphires gedronken?
    xx

• 24 Maart 2008 - 11:14

Inger:

Wat een mooie verhalen en foto´s allemaal... moet ik toch ook maar eens naar toe :-). Heel veel plezier nog. Ennuh, vinden jullie dat normaal ofzo, 30 vluchten!?
    Liefs, Inger.

• 24 Maart 2008 - 11:36

Hans En Marianne :

Hallo Marjolein en Erwin.
    Leuk om jullie verhalen te lezen en jullie zien er goed uit. Veel plezier met jullie verdere reis.
    Groetjes,
    Hans en Marianne Bezembinder

• 24 Maart 2008 - 11:40

Jeroen:

Veel plezier in 't zuiden van India! Het is daar slecht weer: THUNDERSTORM maar wel 27 graden warmer dan in Nederland!

• 24 Maart 2008 - 14:52

Lotte:

Hey!
    Wow, mooie plaatjes weer! Vooral dat feest lijkt me echt supergrappig :-)!
    Hier alles goed, ben net een paar dagen naar madrid geweest, heerlijk! Nog even genieten van vakantie voordat ik 1 april voor het echie begin...
    En verder misschien leuk om te weten: vanmorgen lag er wel 5 cm sneeuw!!!!! Echt bizar! Alles is wel alweer weg hoor, want het dooit veel te hard, maar toch...!

• 24 Maart 2008 - 17:04

Petra:

Veel liefs!

• 25 Maart 2008 - 08:21

Ronald G.:

Geweldig om die foto's uit India te zien. In 2005 hebben Marianne en ik 3 1/2 week rondgetrokken in Noord-India en hebben we alle highlights ook gezien. Paleis der Winden, Udaipur, Agra en we hebben Varanasi bezocht, de heilige stad aan de Ganges. Teveel om op te noemen en mooie herinneringen (de drukte overal.........)

Veel plezier nog.
    Groet van de uitzendkracht (nog steeds)
    Ronald

• 25 Maart 2008 - 08:54

Liesbeth Lerg*ner:

Wat illustreren de foto's jullie verhaal goed! En tja, als jullie terug zijn begrijp je wel dat we allemaal aan Erwin zijn haar willen zitten om te voelen of het zo zacht is als ze beweren!
    Groetjes, Liesbeth

• 25 Maart 2008 - 09:39

Roos:

Ge wel dig !!!!

• 25 Maart 2008 - 12:57

Albertine:

Hey Erwin, nog gefeliciteerd!! Ziet er allemaal weer fantastisch uit!! Hier sneeuwt het dus geniet van het lekkere weer daar!
    Liefs Albertine

• 25 Maart 2008 - 20:10

Marloes:

Erwin nog gefeliciteerd!!!!
    Wat een mooie kleuren. Ik wacht op de foto van Marjolein in roze met gouden doek.
    Veel plezier nog.
    Gr. Marloes

• 26 Maart 2008 - 20:55

Maartje:

Hey lieve Mar en Erwin,
    Wow, dat klinkt wel anders dan Thailand! Erg indrukwekkend! Foto's zijn ontzettend mooi! Hoe gaat het met de gezondheid? Geen last van hygiene-a-la-india?
    Geniet nog van jullie laatste weken, gaat enorm snel lijkt me!
    Tot snel, veel liefs Maartje

• 26 Maart 2008 - 21:18

Dorien:

WAT EEN KLEUREN!

• 30 Maart 2008 - 14:47

Jessica:

Wat een kleurijke foto's!!! het ziet er weer prachtig uit allemaal!
    xxxx