Happy new year! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Erwin en Marjolein - WaarBenJij.nu Happy new year! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Erwin en Marjolein - WaarBenJij.nu

Happy new year!

Door: Marjolein en Erwin

Blijf op de hoogte en volg Erwin en Marjolein

01 Januari 2008 | Australië, Sydney

ALLEMAAL GELUKKIG NIEUWJAAR VANUIT SYDNEY!

Wij hebben het gevierd bij de Harbour Bridge en het Sydney Opera House. heel naief dachten wij in eerste instantie op 's avonds om 21u richting de stad te gaan, maar net op tijd hoorden we dat de stad 's middags om 15u al hermetisch werd afgesloten om er niemand meer in te laten. Het is een nogal populaire oudejaarsavond bestemming...

Dus wij al om 14u in de stad om 10 uur lang in het zonnetje te wachten op het vuurwerk. Het was bizar druk, tussen 1000-den mensen zaten we op het beste punt om alles te zien. Erg gezellig met Inger, Gijs en Laurien. Het vuurwerk was schitterend. Vanaf de hoge gebouwen in het centrum, vanaf de brug en vanaf boten op het water werd en een mega-show gegeven. Daarna was het stil want zelf mag je geen vuurwerk afsteken.

Ook kerst hebben we gevierd in Sydney. Kerst duurt hier maar 1 dag en alles draait om de lunch. We waren uitgenodigd door Anna (vriendin van Co en Fo) en haar ouders. Heerlijk gegeten, veel gedronken en erg veel gelachen. Het voelde Nederlands aan met maar 18 graden.

We hebben verder nauwelijks iets gemerkt van de kerst behalve bij het zingen van Christmas Carols. 100.000 mensen bij elkaar op picknick-kleedjes in een park in het centrum van de stad. Wederom veel drank (erg Australisch) maar heel gezellig. Op Boxing Day (2e kerstdag) hebben we in de haven van Sydney naar de start van de Sydney-Hobart zeilrace gekeken met Inger. Een groot spectakel in de misschien wel mooiste haven ter wereld en ook nog heerlijk weer. Sydney is uberhaupt een schitterende stad met haar geweldige ligging aan het water, mooie baaien en stranden.

Daarvoor hebben we een 10-daags uitstapje naar het noorden gemaakt, naar de zuidelijke oostkust. Eerst naar Fraser Island, het grootste zandeiland ter wereld. Een 4WD gehuurd met Fo en Anna en 2 dagen rondgecrosst over het eiland. Een eindeloos gehobbel over dramatische zandwegen en scheuren over het strand bij eb. Je kan er niet in de zee zwemmen vanwege de haaien, maar wel in de meren op het eiland die supermooi zijn. Op de terugweg was het even spannend omdat we veel te laat vertrokken waren en echt moesten racen tegen het opkomende water.

Na Fraser vlogen Fo en Anna weer naar Sydney. Wij gingen door naar de Australia Zoo, dé achtertuin van Steve Irwin (de Crocodil hunter die vorig jaar is gedood door een pijlstaartrog). Alles staat in het teken van Steve, of is vernoemd naar hem. De meeste dieren heeft hij zelf gevangen en/of zijn door hem gered. Het bijzondere is dat er heel veel interactie met de dieren is. Je kan ze aaien, voeren, er zijn heel veel shows en overal lopen verzorgers door de dierentuin met een dier op hun arm of aan een lijn (o.a. baby tijgertjes). Klinkt fout, maar het gebeurt op een smaakvolle en positieve manier.

De Australiers zijn erg trots op Steve, net zoals op alle andere Australische producten. Alles lijkt Australisch te moeten zijn, overal zie je 'Australian owned, Australian made and Australian designed' op de winkels en producten.

De Pacifische eilanden hebben de naam, maar de beste stranden zijn gewoon in Australie. De hele kust is een paradijs voor zon, zee en surf. En in Byron bay hebben we dan ook gesurft! Nou ja..., een les genomen en een paar keer rechtop op een bord gestaan. Echt heel leuk, gaan we zeker vaker doen. Het tweede hoogtepunt was voor Marjolein... de koekjesfabriek (hmmmmm!).

Het minpunt van reizen hier is de verschrikkelijke backpacker-scene. Veel 18-jarige altijd dronken Engelsen, Duitsers en Nederlanders, dramatisch langzame bussen en gore hostels. Hierdoor hadden wij bijna besloten Australie te verlaten. Maar gelukkig hebben we veel gekampeerd en bij mensen thuis geslapen. O.a. bij Ashleigh (heeft Erwin mee gereisd in India in 2001), bij Anna en nu bij Laurien.

De dagen voor Oud en Nieuw zijn we in de Blue Mountains geweest. Met 1000 meter niet hoog, maar wel verbazigwekkend mooi. Diepe afgronden, loodrechte kliffen en mooie watervallen.

Vanaf vandaag hebben we een auto en gaan we kort naar Victoria (o.a. Melbourne). 12 januari vliegen we naar Bangkok, dus tot die tijd zijn we nog bereikbaar op onze telefoon 0061402568748

• 01 Januari 2008 - 22:54

Liesbeth:

Hey!
    Gelukkig nieuwjaar!
    En wat een toeval zeg! 4 vriendinnen mailden net ook: dat ze oud en nieuw op de Harbour Bridge gevierd hebben :-)
    Kus, Liesbeth L*ergner

• 01 Januari 2008 - 23:08

Laurien:

Hey, Gezellig dat jullie er waren!
    Veel plezier met jullie reis!
    x Lau

• 02 Januari 2008 - 08:19

Stefan S:

Beste Erwin en Marjolein,
    vanwege mezelf en familie nog veel erg mooie dagen in 2008 en geniet te volle van jullie verblijf downunder bij de Aussies en nog een goede reis verder
    Stefan Somogyi

• 02 Januari 2008 - 08:28

Betsy:

De allerbeste wensen en veel geluk voor 2008 voor jullie beiden!
    Wat een geweldige manier om kerst en oud & nieuw te vieren. Een zonnetje is altijd heerlijk, haha.

Veel reisplezier!

• 02 Januari 2008 - 08:39

Claartje:

Happy new year!!!
    Dat jullie ook dit jaar maar weer erg mogen genieten van deze mooie reis.

Groetjes Claartje

• 02 Januari 2008 - 09:55

Roos:

Happy new year!!! Wat een leuke verhalen weer en cool dat jullie gesurft hebben!! Is nog niet zo heel makkelijk he!
    Heel veel plezier nog, dan ga ik weer aan de studie....

• 02 Januari 2008 - 11:37

Dymphy:

heel veel geluk en gezondheid voor 2008

en nog en hele mooie reis
    H G Dymphy

• 02 Januari 2008 - 11:46

Marieke:

gelukkig nieuwjaar! wat klinken de verhalen toch gaaf zeg! echt helemaal top! geniet ervan en ik mail snel
    Marieke

• 02 Januari 2008 - 16:23

La Door:

Hai Erwin en Leintje,
    Heel erg gelukkig Nieuwjaar! En kom nou maar eens terug; morgen begint WIDM en da's niks leuk zonder een pouletje met jullie. Ik denk dat Annette van Trigt de Mol is, want die staat op de foto het verst van de maan vandaan en mollen houden van donker. Zo, nu willen jullie echt naar huis... ik weet het zeker. Zo niet, dan heel erg veel plezier in Land of OZ/Victoria! PS, gave foto's weer.

• 02 Januari 2008 - 18:41

Adrien En Jeanine:

mooie fotos
    weer geen email gehad van dit verhaal.
    veel plezier verder.
    dikke kus.

• 02 Januari 2008 - 20:02

Ellian:

Allerbeste wensen voor 2008!! En veel plezier op de volgende bestemming. Hier in Doornenburg was zoveel mist, dat we echt geen pijl gezien hebben. Heel vreemd, maar niet minder gezellig.

Groet, Ellian

• 03 Januari 2008 - 16:23

Ivo+Lau:

He reizigers veel geluk in 2008. We hopen nog met jullie te kunnen pokeren in de omgeving van Phuket. Tot snel!

• 05 Januari 2008 - 16:41

Luc & Siets:

Hee lieverds,
    Vanuit Kathmandu,
    HAPPY 2008
    Hebben net twee weken Nepal achter de kiezen, top! Nu nog 1 week... Na het westen (Pokhara, Chitwan) nu naar het oosten (Nagarkot)

Kus en veel plezier!

Luc en Siets

• 09 Januari 2008 - 12:43

Achy:

Best wishes!!!! Veel geluk en nog meer reis plezier in 2008 :)