Viva el Peru! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Erwin en Marjolein - WaarBenJij.nu Viva el Peru! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Erwin en Marjolein - WaarBenJij.nu

Viva el Peru!

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Erwin en Marjolein

25 Augustus 2007 | Peru, Cusco

Hola mis amigos!

Deze keer een berichtje van alleen Marjolein. Erwin is nu in Chili en zal binnenkort over zijn avonturen vertellen.

Ik zit nu bijna een maand in Cusco, Peru. En dat bevalt heel erg goed. Voor degene die ik nog niet gesproken/gemaild heb: hier in Cusco hebben we gelukkig niet veel van de aardbeving gemerkt. Ik heb wel gevoeld dat de grond bewoog, maar dat was maar heel licht. In Ica en Pisco aan de kust is het wel heel erg. Er zijn hier allemaal inzamelingsacties aan de gang om de mensen daar te helpen.

Maar ik zal bij het begin beginnen. Ongeveer 3 weken geleden zijn Erwin en Jeroen richting Bolivia vertrokken. Toen ben ik hier in Cusco begonnen met werken en Spaanse les. Heel wat anders dan rondreizen! Ik zit in een heel ander ritme: 's morgens werken, aan het eind van de dag Spaanse les en 's avonds Spaanstalige film kijken, Peruaanse kookles of salsa dansen. Best druk dus, maar heel erg leuk.

Spaanse les krijg ik op een piepklein schooltje. Twee uur per dag probeert mijn privé-lerares Anna-Maria mij Spaanse grammatica bij te brengen. Dat gaat best aardig, al gaat verstaan nog altijd beter dan zelf spreken. ’s Avonds zijn er vaak activiteiten bij een van de leraressen thuis. Ze zijn allemaal heel jong en gezellig, dus ik vind het helemaal niet erg om naar school te gaan!

Ik werk bij Pasa la Voz. Dat is een organisatie die kansarme, vaak werkende kinderen in Cusco helpt. Helaas is het hier voor veel kinderen noodzakelijk om op straat of ergens anders te werken om hun school te kunnen betalen of om bij te dragen aan het gezinsinkomen. Die kinderen lopen veel gevaar, zowel op straat, waar ze constant weg worden gestuurd door de politie, als thuis waar vaak veel problemen zijn. Er zijn gelukkig veel organisaties die deze kinderen opvangen.

Pasa la Voz werkt met deze organisaties samen. De kinderen van de organisaties komen naar Pasa la Voz om creatieve (multimedia) workshops te volgen. Zo volgen ze 3 maanden lang workshops creatief schrijven, journalistiek, fotografie, video en grafische vormgeving. Aan het einde van de 3 maanden maken de kinderen een kinderstraatkrant. Door de workshops krijgen de kinderen die vaak heel verlegen en ingetogen zijn, meer zelfvertrouwen en weten ze beter hoe ze hun mening kunnen laten horen. Ook leren ze praktische vaardigheden die ze later kunnen gebruiken.

Maar jullie vragen je natuurlijk af wat ik daar aan het doen ben. Veel verschillende dingen: ik geef sinds deze week mozaïekworkshops aan 10 kinderen, ik ben bezig om de nieuwe website te vullen en ik heb een informatiedossier over Peru en Cusco gemaakt voor het Schooltv-weekjournaal. Binnenkort gaan we een video opnemen met de kinderen waarin zij laten zien hoe zij leven. Als het goed is komt dat in het Schooltv-weekjournaal. En verder help ik waar ik kan.

Mijn collega’s zijn geweldig. Vorige week waren we uitgenodigd door een collega voor een feest in Goya. Alle mensen dansten in traditionele kleding. En natuurlijk werd er heel veel gedronken en gegeten. Echt super om mee te maken.

Voor degenen die het leuk vinden, de kinderstraatkrant verschijnt ook in het Nederlands. Je kunt een abonnement nemen via: http://stichtinghoedjevanpapier.nl/Word_Abonnee
Dan steun je direct de kinderen in Cusco.

Waarschijnlijk komt Erwin volgende week weer deze kant op (jippie!!) en dan blijven we hier nog ongeveer een maand.

Besos de Marjolein!

PS: Ons tijdelijke adres in Cusco is:
The Blue House
Kiskapata 291 San Blas
Cusco
Peru

Ik heb ook een mobiele telefoon. Ik weet niet of ik sms’jes uit het buitenland kan ontvangen, maar voor de zekerheid is hier mijn nummer: +51 84 9746476.

  • 26 Augustus 2007 - 13:04

    Erwin:

    Blij te horen dat ik terug mag komen!!!

  • 27 Augustus 2007 - 17:15

    Dymphy:

    mijn reaktie is niet opgestuurd
    storing op de website
    Dus opnieuw
    net je verslag gelezen Een hele ervaring
    Jeroen was net Online en hebben even gechat
    jeroen is dus net aangekomen na een reis van 48 uur
    Ik ben benieuwd naar je nieuwe ervaringen
    Zeker wel erg veel voldoening als je daar de kinderen zo kunt helpen
    Groetjes Dymphy

  • 28 Augustus 2007 - 19:40

    Liesbeth:

    Wat een mooi werk doe jij!
    Gaaf om te horen dat je toch verbonden blijft aan Teleac ;-p We zien je hier vast over een tijdje weer terug!!
    Groetjes, Liesbeth

  • 06 September 2007 - 18:21

    Ellian:

    Hoi Marjolein,
    Echt geweldig om allemaal te lezen en te zien... ik kijk uit naar het item voor Schooltv weekjournaal en je/jullie volgende berichtje. Geniet ervan. Veel succes. Ellian

  • 10 September 2007 - 16:36

    Lotte:

    Hey beiden!
    Komt er binnenkort weer een nieuw verhaal ik zit met smart te wachten...:-) Mar, ik heb geprobeerd je te smsen, leek me wel leuk, een Malawi-Peru-Holland-lijn, maar helaas helaas, het lukt niet!!!
    Wel cht supermooie foto's trowens! Tot snel hopelijk! x!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cusco

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

25 April 2008

Op de valreep

16 April 2008

Kokosnotenland en Goa

23 Maart 2008

'Incredible India'

07 Maart 2008

THAILAND!!!!!!!

13 Februari 2008

Chuc Mung Nam Moi
Erwin en Marjolein

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 102
Totaal aantal bezoekers 27987

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: