Rapa Nui - Reisverslag uit Остров Пасхи, Chili van Erwin en Marjolein - WaarBenJij.nu Rapa Nui - Reisverslag uit Остров Пасхи, Chili van Erwin en Marjolein - WaarBenJij.nu

Rapa Nui

Door: Marjolein en Erwin

Blijf op de hoogte en volg Erwin en Marjolein

05 November 2007 | Chili, Остров Пасхи

Vanuit Auckland (Nieuw Zeeland) verblijden we jullie met 2 updates. Vandaag, lieve kijkbuiskinderen, gaat het over Rapa Nui of te wel Paaseiland!!!

We zijn er 5 dagen geweest en het was zoveel indrukwekkender en mooier dan verwacht. Het is niet alleen beelden kijken, maar ook de hele setting, de sfeer, geschiedenis en ligging maken het bijzonder. Rapa Nui ligt 4000km van het vaste land van Chili en het dichtsbijzijnde bewoonde eiland (Pitcairn) ligt bijna 2000km verderop.

Er zijn vele mysteries rondom de mensen en de Moai's (de beelden) doordat de bevolking tot 3 keer toe bijna is uitgeroeid. Hierdoor konden de verhalen niet doorgegeven worden. Wel weten ze dat de beelden geen religieuze betekenis hadden, maar waarschijnlijk de voorvaderen vereren. Elke clan had hun eigen Moai's en hoe groter des te meer status. Er zijn er in het totaal zo'n 800 op Rapa Nui. De meeste zijn nog niet af of liggen rond de vulkaankrater waar ze gemaakt zijn. Zo'n 350 Moai's zijn helemaal af maar slechts een deel daarvan heeft zijn eindbestemming bereikt. De krater waar ze gemaakt werden is een indrukwekkende plek, zeker als je daar helemaal alleen zit te lunchen tussen alle hoofden. Hoe ze de beelden rechtop hebben gekregen is nog steeds een raadsel, want ze wegen makkelijk 100 TON.

Rapa Nui is heel klein (10 bij 20) dus hebben we lekker met de brommer over het eiland getoerd en in de zon gelegen op een parelwit strand met Moai's op de achtergrond. Ook hebben we voor het eerst gekampeerd! Betere plek konden we niet wensen. Onze tent stond bijna in zee op een schiereiland met iedere dag een mooie zonsondergang. We kookten iedere dag zelf, maar we moesten wel snel zijn elke keer als er een vliegtuig landde. Dan werd de enige supermarkt bevoorraad, die binnen een half uur weer leeg was.

Wordt morgen vervolgd....

...dan gaat het over 'het paradijs', 'de parel van de Pacific', 'de speeltuin van de rijken der aarde'..... BORA BORA!!!!

Groeten!

p.s. we wensen u allen een uitstekende werkweek ;-)

• 05 November 2007 - 07:48

Roos:

zucht...en ik heb net mijn computertje opgestart en ga nu aan het werk.
    Hoe gemeen. Veel plezier nog!!

• 05 November 2007 - 08:10

Marc:

Hoi Erwin en Marjolein,

De verhalen en foto's alleen zijn echt al erg genoeg, zeker nu jullie even op "onze oude route" zitten. Moet dat nu echt altijd op maandagochtend?

Hadden jullie nog iets aan de "landkaart"?

Zo te zien is er inmiddels een soort van camping geopend. Die is in ieder gaval nieuw. Wij vonden het eiland ook geweldig, zeker als je veel buiten bent en ook veel buiten het dorp.

Vele plezier verder.

Marc

• 05 November 2007 - 08:19

Liesbeth:

Wowie!
    En doe de groetjes aan Jeanne als je haar tegenkomt. Een vriendin van me zit nu ook in Auckland ;-)
    Groetjes!

• 05 November 2007 - 13:55

Ronald G:

Jeetje, hoe langer jullie reis duurt, hoe jaloerser ik word........ Jullie zien mooie dingen, doen leuke activiteiten en genieten met volle teugen van de reis. Heel veel plezier nog en ik lees jullie berichten en bekijk jullie foto's met veel genoegen.

Groet vanuit uit koud Amsterdam,
    Ronald